digitale kabeltelevisie

« Digitale tv slaat nog niet aan Media Bridges notitie over digitale kabeltelevisie »



TV Home: Informatie over vervangen Viaccess kaart door Irdeto

12 mei 2004

Er zijn/komen de volgende voorwaarden voor bestaande abonnees om aan een nieuwe Irdeto kaart te komen;

Uitgangspunt is dat wanneer men een digitale ontvanger koopt (b.v. de TU-DC40RD) men altijd bij de detaillist een Irdeto smartcard meekrijgt en een abonnementsaanvraag invult, ook als men al een abonnement heeft. De "oude" Viaccess smartcards kunnen niet aangepast worden om te werken met Irdeto; een nieuwe kaart is dus altijd nodig. De smartcard is 2 weken geldig, genoeg om de aanvraagprocedure bij TV Home af te werken. Direct na ontvangst van de abonnementsaanvraag zijn er twee mogelijkheden:

  1. het is een nieuwe abonnee voor TV Home: in dat geval krijgt de consument een welkomsbrief en gaat vanaf dat moment euro 8,50 per maand betalen.
  2. het is een bestaande abonnee voor TV Home (meestal dus een Sagem ontvanger met Viaccess smartcard): in dat geval krijgt de consument een brief met daarin het verzoek om binnen veertien dagen een keuze te maken uit de volgende mogelijkheden:
    1. het oude abonnement wordt omgezet naar de nieuwe ontvanger: de oude (Viaccess) smartcard wordt geblokkeerd en de nieuwe kaart wordt geactiveerd, waarna de consument gewoon euro 8,50 per maand blijft betalen - de oude smartcard hoeft niet geretourneerd te worden.
    2. het oude abonnement blijft gehandhaafd en daarnaast komt een nieuw abonnement voor de tweede kaart: de oude kaart wordt niet geblokkeerd en de nieuwe wel geactiveerd: de klant betaalt totaal euro 12,75 voor twee smartcards. Dit is tevens het maximum, meer dan twee smartcards kan niet, tenzij men weer het volle bedrag betaalt. Tevens geldt dat wanneer men een pluspakket heeft (b.v. allochtone zenders of Cinenova), dit alleen op de tweede kaart kan worden geactiveerd indien men het volle bedrag voor die pluspakketten betaald (een tweede kaart geeft dan dus geen korting).
    3. de "oude" ontvanger wordt verkocht samen met de smartcard: de consument geeft aan wie de nieuwe gebruiker is, waarna een nieuw abonnement wordt afgesloten met die koper. De abonnementsprijs voor beiden is euro 8,50.
    4. de consument reageert niet: voor beide smartcards wordt euro 8,50 per maand berekend.

Deze voorwaarden zijn volgens mij alleszins redelijk, toch zou ik twee opmerkingen willen maken; Als je de oude decoder wilt doorverkopen moet je dat meteen aangeven als je een nieuwe aanschaft. Dus als je dat later opeens bedenkt is daar niet in voorzien. En je moet bij een decoder meteen een abonnement kopen. Dus een Casema klant (die gaan deze decoder ook gebruiken) kan niet ingaan op een aanbieding in Zwolle, omdat hij dan vast zit aan een TV Home kaart/abonnement waar hij niets aan heeft. Of als ik een goedkope decoder zie in Den Haag, heb ik daar niets aan, omdat ik dan niet het nodige TV Home abonnement kan nemen.