digitale kabeltelevisie

« UPC-moeder neemt delen Canal+ over Eigen zender Endemol? »



Vecai seminar over digitale televisie

19 november 2004

Donderdag 18 november organiseerde de VECAI een mini-seminar over de ontwikkelingen op het gebied van digitale televisie.

NOB logoMaarten Gubbens van het NOB hield een verhaal over First Mile TV, de Digitale Voorziening, en de Mediagateway zoals die op het Media Park opgezet is. Hij liet een lijst zien van 21 zenders (themakanalen) die binnen 6 maanden via de Mediagateway beschikbaar zouden komen. Daaronder de 2 gewone en 4 themakanalen van Talpa (John de Mol). Ook een aantal themakanalen van publieke omroepen, zoals VARA, VPRO en TROS. Er stonden in dit rijtje geen zenders van RTL of SBS.

rtlnederland logoJohn de Jong van RTL Nederland gaf een overzicht van de ontwikkeling van televisie in het algemeen. Hij gaf aan dat al sinds de jaren 70 ongeveer 80 procent naar de Nederlandse zenders kijkt, ondanks de groei van het aantal beschikbare zenders op de kabel. Daarbij vergat hij voor het gemak maar even dat het aantal Nederlandse zenders ondertussen ook gegroeid is van 2 naar meer dan 10. Dus voorlopig hebben in die visie de grote zenders nog niets te vrezen van themakanalen. Dat is voor RTL Nederland de reden om de kat uit de boom te kijken, en nog niet te investeren in themakanalen. Hij kon niet aangeven bij hoeveel abonnees dat wel zou gebeuren, of dat er bijv. 500.000 of 750.000 zouden zijn. Hij hield de kabelbedrijven voor dat hun sterkste punt het analoge signaal was. Dat is tenminste overal in huis te bekijken zonder extra investeringen in decoders of abonnementen. Ik denk zelf dat dit alleen op korte termijn waar is, want televisies zullen binnenkort komen met ingebouwde decoders, en als een standaardpakket digitale zenders in het standaardabonnement wordt opgenomen zoals Casema en Multikabel al gaan doen, zijn voor een 2e of 3e toestel geen extra investeringen nodig.

logo upcManuel Kohnstamm, managing director Corporate Affairs UGC Europe, het moederbedijf van UPC, ging vooral in op de tripple play strategie van UPC. Dat betekent het willen aanbieden van zowel TV/Radio, als internet en telefoon. UPC wil de concurrentie met KPN aangaan door sneller internet te bieden dan KPN via ADSL dat kan. Over de plannen met Canal+ was hij nog niet echt duidelijk. Het probleem tot nu toe zou zijn dat de kijker weinig (te weinig) betaalt voor het gewone kabelabonnement, en daarna een groot bedrag moet betalen voor Canal+. Dat laatste verschil moet kleiner, en het basisabonnement moet omhoog. Ook het via de bestaande digitale decoder doorgeven van Canal+ moet de drempel lager maken, de klant hoeft geen ander apparaat meer in huis te halen.