digitale kabeltelevisie

« KPN en UPC gaan 'onderhandelen' over kabelnet CAIWAY ook naar Irdeto techniek »



Onderzoek; wat wil 'de' consument?

05 januari 2005

logo STROOMEr is weer eens een onderzoek gehouden, Mediabureau Stroom heeft een onderzoek gedaan onder 500 mensen naar de behoefte aan 'digitale televisie'. Een onderscheid maken tussen kabel en ether (Digitenne/KPN) was niet nodig, en satelliet lijkt verder helemaal niet aan de orde te komen.

Het is leuk hun eigen rapportage te vergelijken met de tegenstrijdige conclusies die Adformatie en de Metro trekken.

Uit de rapportage;

"Van alle extra’s die digitale televisie kan bieden hecht 83% van de consumenten het meeste belang aan de eventuele mogelijkheid om reclame te ontwijken. Daarnaast vindt men het belangrijk dat men een scherper beeld heeft (80%), zelf kan bepalen wat men wanneer kijkt (72%), men makkelijk gemiste programma’s alsnog kan bekijken (72%) en dat men overal kan kijken zonder afhankelijk te zijn van de kabel 65%). Opvallend hierin is dat een groot deel van de consumenten (48%) niet direct zit te wachten op een groter programma aanbod, terwijl dit momenteel de belangrijkste propositie is van de aanbieders van digitale televisie."

Reclames ontwijken, en zelf bepalen wanneer ik kijk, dat klinkt meer als een videorecorder, op mijn decoder zit die knop in ieder geval niet. Onafhankelijk zijn van kabel (Digitenne/KPN) is in directe tegenspraak met groter programma aanbod (Alleen via kabel of satelliet). We hebben het hier dus over verschillende producten die op één hoop gegooid zijn.

"Momenteel geeft 3% van de consumenten tussen de 20 en 49 jaar aan dat zij zeker binnen zes maanden over stappen op digitale televisie, 39% overweegt dit. De interesse voor digitale televisie heeft niet alleen maar te maken met het programma aanbod. Zo overweegt een groot deel een eventuele overstap uit onvrede met de huidige kabelmaatschappij en is er veel interesse om de huidige abonnementen voor internet, televisie & telefonie bij één aanbieder onder te brengen."

De Adformatie heeft dit bericht ook opgepikt, getuige een scan van het blad op de Stroomsite. De kop is 'Geen snelle opmars digitale televisie'. Lijkt me duidelijk.

De Metro van vandaag (even doorbladeren naar pagina 11) roept; 'Consument wil digitale tv' met als onderkop ;'Helft van Nederlanders wil binnen halfjaar overstappen'. Iemand enig idee waarom Metro dit roept? Welke belangen hebben ze in digitale TV?