digitale kabeltelevisie

« Casema gaat A-Tivi opnemen in aanbod TVD Arrow Jazz i.p.v. Colorful Radio bij TV Home »



UPC: hoge marges tv en internet

24 januari 2005

logo upcUit Planet Multimedia;

"In een interview met zakenkrant Financial Times zegt John Malone, sinds de volledige overname van UGC door Liberty Media vorige week de baas over UPC, dat Nederland het beste voorbeeld is van een lucratieve kabeltelevisiemarkt."

"Terwijl nog niet zo lang geleden UPC naar de rechtbank toog om abonnementen op kabel-tv duurder te kunnen maken, blijkt nu dat de oorzaak daarvan bepaald niet was gelegen in dreigende verliezen."

"Zonder zich in te houden zegt Malone, na Murdoch nu 's werelds tweede grootste mediatycoon, dat marges met aanbod van televisie over de kabel in Nederland 'erg hoog' zijn. Dat komt daar het volgens Malone hier een nutsdienst is, met andere woorden: een monopolie."

"Maar ook de bruto winstmarges op aanbod van dataverkeer (zoals internettoegang) na verloop van tijd, nadat aanvangsverliezen geteld zijn, in de 75 tot 80 procent belopen."

Helaas is het artikel in de Financial Times in het archief niet meer zonder abonnement te lezen. Lees verder bij Planet Multimedia, o.a. over de prijzenslag die in Soest lijkt te beginnen.

De man is in ieder geval eerlijk...