digitale kabeltelevisie

« Regulering en KPN Prijs voetbal versatel »



Digi-tv UPC ontketent reclamestrijd

11 april 2005

logo upcVia Mediatrefpunt en via de mail van Alie uit de Trouw (papieren versie) van 9-4-2005;

"RTL Nederland dreigt met eigen kabelkanalen te gaan concurreren met UPC als de kabelaar de reclamegelden uit digitale tv niet wil delen. Voor de publieke omroep ligt dit een stuk moeilijker."

"UPC introduceert dit najaar digitale tv waardoor er veel meer zenders te ontvangen zijn. Maar met behulp van de decoder die de UPC-abonnee gratis krijgt, worden vooral ook geheel nieuwe reclamevormen mogelijk, reclame waaraan in principe UPC gaat verdienen ten koste van de omroepen en commerciële netten."

"Voor de nieuwe reclamevormen gaat UPC gebruik maken van een decoder met ingebouwde harde schijf en software van OpenTV. Een voor kijkers aansprekende vernieuwing is dat hij films kan opnemen van bijvoorbeeld SBS6 en bij het bekijken ervan automatisch de reclameblokken kan overslaan."

"Maar voor die service moet de abonnee volgens het OpenTV-systeem iets extra's aan UPC betalen. UPC gaat dan dus verdienen aan de reclameblokken van SBS6, terwijl SBS6 juist minder reclame kan verkopen omdat adverteerders weten dat de blokken slechter worden bekeken."

"Een andere optie is om vooraf reclame op de harde schijf van de decoder klaar te zetten toegesneden op de individuele abonnee. De reclamespot wordt automatisch opgeroepen als daartoe een signaal wordt gegeven. Zo kan Opel dan een spot laten 'uitzenden' waarbij de ene abonnee, een jong stel, een sportieve Opel te zien krijgt, terwijl het buurgezin met drie kinderen op dat moment reclame voor een ruime gezinsauto ziet. Omdat UPC dit met zijn gratis decoders mogelijk maakt, zal het van adverteerders een vergoeding vragen. 'Hoe het commercieel zal gaan, weet ik nog niet', aldus een zegsman van UPC. 'Daarover moeten nog afspraken worden gemaakt.'"

"Die afspraken zijn door sommigen makkelijker te maken dan door anderen. Erik Huizer, hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht en kenner van omroepland, denkt dat RTL en SBS sterker staan tegenover UPC dan de publieke omroep. 'De commerciëlen zullen zeggen: 'Geef mij maar een deel van de opbrengst, anders doe ik niet mee'. Maar de publieke omroep kan niks doen. De Tweede Kamer heeft namelijk de markt verziekt door te zeggen dat de publieke omroep zijn programma's aan iedereen gratis ter beschikking moet stellen.'"

"Dat commerciële netten als RTL en SBS geld zullen vragen van de kabelmaatschappijen, is volgens Huizer logisch en terecht. 'De kabelmaatschappijen kunnen niet zonder die populaire zenders, dus hebben die zenders macht. En dat de kijker moet betalen als hij een film zonder reclame wil zien, is terecht. Het hele businessmodel van die zenders is gebaseerd op reclamegeld. Dan kan de kijker niet zeggen 'Ik wil wél de zender maar niet de reclame'."

"Fons van Westerloo, topman van de RTL Nederland, bevestigt de visie van Huizer. 'We kunnen hierbij partners worden van de kabelmaatschappijen en de poet delen. Zij hebben ons keihard nodig. Als wij besluiten om onze netten via andere kanalen te verspreiden, zoals adsl, dan lopen de abonnees bij de kabel weg. Bovendien moeten de kabelbedrijven concurrentie op hun netten gaan toestaan. Dus zouden we tegen UPC kunnen zeggen dat ze onze programma's niet meer mogen doorgeven. Om vervolgens op hún kabel ruimte te eisen om zelf onze programma's te gaan verspreiden.'"

Een paar weken geleden zei van Westerloo nog dat het geen automatisme was dat Versatel hun zenders mag doorgeven.

Decoder met harde schijf slecht voor winkels

"Veel kabelnetten stapen over op digitale tv om meer zenders te kunnen verspreiden. UPC wil meer doen en zal 'interactieve decoders' gaan weggeven. Die bevatten een harde schijf en software van OpenTV. UPC wil dat niet bevestigen, maar OpenTV maakte dat al eerder bekend. Bovendien zijn OpenTV en UPC beiden eigendom van Liberty Media. De decoder-actie bedreigt zo elektronicawinkels; alle UPC-abonnees krijgen immers in feite een digitale videorecorder en zullen die niet meer kopen. De kartelwaakhond NMa grijpt niet in: 'UPC is in Nederland niet groot genoeg en de winkels zijn niet afhankelijk van de recorders.' B. Smits van elektronicaketen RAF ziet dat anders: 'De dvd- en harddiskrecorders vormen een zeer wezenlijk deel van onze omzet. Als die verkoop onmogelijk wordt gemaakt, moet iemand ingrijpen.'"