digitale kabeltelevisie

« OLON en digitale pakketten Digi-tv UPC ontketent reclamestrijd »



Regulering en KPN

07 april 2005

optaUit Planet Multimedia;

"Grote kabelexploitanten als UPC, Essent en Casema kunnen tarief- en toegangsregulering van toezichthouder Opta tegemoet zien. Dat zegt Jens Arnbak, voorzitter van de Opta."

"Arnbak maakt een onderscheid tussen kleine en grote kabelexploitanten. De laatste groep heeft te vrezen van de Opta, gezien hun dominante posities in aanbod van tv-pakketten en van internet over de tv-kabel."

"Waar exact de grens tussen groot en klein is, geeft Arnbak nog niet aan. Maar duidelijk is dat UPC (38 procent van de markt), Essent Kabelcom (27 procent) en Casema (21 procent) zich tot doelwit van de Opta mogen rekenen."

Bij toezicht op kabelbedrijven hebben twee soorten klanten belang; de zenders (en derden) die toegang tot kabel willen, en consumenten die diensten afnemen. Voor de aanbieders is de grote van een kabelbedrijf wel van belang, als UPC weigert een zender door te geven is dat erger voor die zender dan als CAI Harderwijk dat weigert. (Voorbeelden puur willekeurig...)

Voor een consument maakt de grote van een kabelbedrijf niet uit, hij kan niet kiezen uit meerdere kabelbedrijven. Dus als OPTA consumenten prijzen van kabel gaat regelen lijkt het mij logisch dat dat ook voor de kleintjes geldt.

"De vierde grootste aanbieder, Multikabel, volgt op grote afstand, met 5 procent van de Nederlandse kabelabonnees, Zekatel/Delta heeft 2 procent, de rest minder dan 2 procent."

"De verwachting is gerechtvaardigd dat UPC nog dit jaar een poging doet om Casema in te lijven, waarmee de kans op regulering door de Opta nog groeit."

"Arnbak denkt aan regulering op terreinen waar de kabelaars dominant zijn. Ze moeten voorzien in open toegang tot hun kabels voor derden, zodat deze pakketten kunnen aanbieden. Dit is goed nieuws voor bijvoorbeeld KPN, die de tv-kabel op wil. Opta kon dit eerder niet regelen, maar met een nieuw pakket maatregelen wel."

"Ten tweede kunnen bij dominante posities, net als bij de vaste telefonie bij KPN reeds gebeurt, de tarieven voor consumenten onderwerp van regulering van de Opta zijn. Recent zijn over de hoogte van tarieven van tv-pakketten van kabelproviders rechtszaken gevoerd. Indien Opta de prijzen reguleert zal dat wellicht niet meer nodig zijn, al kunnen kabelaars dan nog wel Opta-maatregelen bij de rechter aanvechten."

"Concreet is Arnbak nog niet. Dat zal hij over ongeveer een maand wel zijn, zegt de woordvoerder van de Opta. Dan gaat hij concrete maaregelen openbaar maken."

Logo KPNDit klinkt als goed nieuws voor KPN, ze mogen dan ook de kabel op. Maar de politiek zet nu al vraagtekens bij de ambities van KPN;

"Drie partijen willen van minister Brinkhorst (Economische Zaken) weten of KPN zowel via Digitenne als ADSL2+ in tv-distributie mag."

"De kamerleden Martijn van Dam (PvdA), Charlie Aptroot (VVD) en Kees Vendrik (Groenlinks) willen van minister Brinkhorst weten hoe het zit met de machtspositie die KPN opbouwt in tv-distributie."

"Ze doen dat naar aanleiding van de aankondiging van KPN die tv-signalen wil distribueren via het ADSL2+-net dat eind 2005 wordt afgerond."

"Dat KPN geen televisieprogramma's via haar andere infrastructuur distribueert, gold als belangrijke voorwaarde voor Brinkhorst's instemming met een groter belang van KPN in Digitenne. Hier herinneren de Kamerleden Brinkhorst aan."

KPN heeft ondertussen een belang van 40% in Digitenne. KPN weet wel wie er achter deze vragen zit;

"Niet KPN, maar de tv-kabelaars hebben een ongezond grote machtspositie in distributie van tv-zenders."

"Dat zegt KPN Telecom in antwoord op onze publicatie van gisteren over Kamervragen van PvdA, VVD en Groenlinks. Deze partijen maken zich zorgen over de combinatie van distributiekanalen voor tv als Digitnenne en ADSL2+ die KPN zal exploiteren."

"'Het is duidelijk dat de kabelsector met succes heeft gelobbyd bij een aantal Kamerleden. De enige machtspositie die er is op het gebied van televisie is die van de kabelaars. Zij hebben 90 procent van de markt in handen. Wij spelen slechts een kleine rol op de tv-markt en willen juist graag concurrentie op die markt', zegt de KPN-woordvoerster desgevraagd in antwoord op de gestelde kamervragen."

Ik dacht dat de minister kamervragen moest be-antwoorden, maar blijkbaar kunnen KPN-woordvoersters dat ook...

"KPN ziet, zegt ze, dan ook geen enkele reden om het belang in Digitenne alweer te verminderen, net nu het is verhoogd tot 40 procent."

Overigens, al deze artikelen komen van Planet Multimedia, een KPN dochterbedrijf.