digitale kabeltelevisie

« Casema start in 2006 proef met HDTV Casema uitbreiding niet voor Sagem decoder »



Digitaal niet zonder problemen

14 oktober 2005

logo caiwayIn het AD nog eens aandacht voor de invoering van allemaal digitaal in het Westland door Caiw. Daar gaat er om dat mensen met een digitale ontvanger last hebben van storingen in hun digitale beeld;

"Bijna driekwart van de Westlandse tv-kijkers is overgestapt op digitale televisie, maar niet iedereen kreeg de beloofde verbeterde beeldkwaliteit. Beeld dat vervormt tot blokjes of ineens stil staat, geluid dat ’knappert’ of wegvalt. Het zijn maar een paar van de klachten die LPF Westland heeft geïnventariseerd. LPF-raadslid Gardien stelt dat veel televisiekijkers zich ergeren aan de manier waarop de kabelmaatschappij de klachten afhandelt. 'Die storingen zouden komen doordat mensen meerdere tv’s huis hebben. Belachelijk, wie heet dat nou niet tegenwoordig?' vraagt Gardien zich af."

De LPF wil dat de gemeente als aandeelhouder van Caiw de kabelaar ter verantwoording roept. Het kabelbedrijf stelt dat de storingen veroorzaakt worden door het gebruik van slecht aansluitmateriaal.

Harderwijk

CAI HarderwijkEn in (4) in het land van gisteren, en vanmorgen in het RTL nieuws aandacht voor Harderwijk, waar op oudere toestellen de meeste analoge zenders niet meer te ontvangen zijn. Harderwijk heeft het analoge aanbod teruggebracht naar 24 kanalen, en de meeste daarvan zijn in de S-band geplaatst. Oudere toestellen kunnen deze niet weergeven, en deze toestellen hebben ook geen SCART aansluiting zodat aansluiten van de decoder ook niet mogelijk is.

UPC had tot 1 januari 2005 de verplichting om een S-band tuner zonder kosten te verstrekken aan klanten die (nog) een TV-toestel bezitten waarmee deze band niet kan worden ontvangen. "Deze maatregel was opgelegd in 1999, omdat UPC toen een aantal regionale en lokale publieke zenders, die een ‘must carry status’ hebben, ging doorgeven in de zogenaamde S-band. Met name bezitters van een oud TV-toestel kunnen deze band niet ontvangen en om die reden stelde het Commissariaat UPC verplicht een voorziening te treffen voor deze consumenten." De verplichting werd in juni 2004 opgeheven omdat het ging om toestellen die toen meer dan tien jaar oud waren.