digitale kabeltelevisie |
|
Menu
home
nieuws
archief
wat is het
decoder
waar
techniek
f.a.q.
links
colofon
Site gestopt
Deze site wordt niet meer bijgehouden. De ontwikkeling van DVB Inspector gaat wel gewoon door.
RSS
Nieuws
04/08/2016:
Marktaandeel Rekamkabel daalt tot 40,4%
27/01/2016:
Marktaandeel Rekam-kabel daalt verder tot 41,8%
08/11/2015:
Marktaandeel Ziggo 59%
12/07/2015:
Rekam marktaandeel 43,7%
09/06/2015:
CPB tikt Ziggo op de vingers wegens privacyovertredingen digitale tv
|
« TV Home wordt @Home Themazender 'Goede Doelen TV' bij Caiw » Rapport Booz Allen Hamilton over rol kabel24 januari 2006"Naar verwachting zal digitale televisie in de komende vijf jaar breedband voorbijstreven qua penetratie in Europese huishoudens en zo de stuwende kracht gaan vormen achter de ontwikkeling van het Digitale Huis en een hechte digitale maatschappij" Dat is een van de ronkende conclusies uit het rapport "De toekomstige rol van kabel bij de realisatie van het Digitale Huis in Europa" dat is opgesteld door Booz Allen Hamilton in opdracht van Liberty Global, de moedermaatschappij van o.a. UPC. En ook hier geldt; "Wie betaalt bepaalt" In dit rapport wordt een 'vergelijking' gemaat tussen broadband (algemene term voor internet, ongeacht manier van transport, maar hier vooral gebruikt om op ADSL te duiden) en een toepassing (televisie, dat kan via kabel, maar ook via broadband.) Veel vergelijkingen met andere landen in Europa worden gebruikt om aan te tonen dat de traditionele grote telecombedrijven een bedreiging zijn voor de 'kleine' kabelbedrijven. In deze vergelijkingen wordt nergens genoemd dat in Nederland en Begië de penetratie van kabelaansluitingen veel hoger is dan in alle andere Europeese landen In dit rapport worden in Europa in het jaar 2010 100,000 banen beloofd in de sector, maar alleen als beleidsmakers een aantal dingen regelen; 1. De aandacht verleggen van breedband naar convergentie/DTV 'Toevallig' zijn dit punten die een UPC wel erg goed uitkomen; consumentenbescherming (prijsregulering) zit UPC niet op te wachten, en concurrentie is vooral tussen infrastructuur gewenst (lees; geen concurrentie op de kabel ) Maar ook de kabelbedrijven moeten zelf ook wat doen volgens dit rapport; 1. Begrijp de klant: ontwikkel op de klant afgestemde end-to-end entertainmentpakketten Vooral 4 klinkt leuk, geef de consument wat hij wil. Alleen gaat men er van uit dat de consument niet weet wat hij wil, en dat de kabelaar dat wel kan bepalen. Pro-actief wil zeggen dat de klant naar digitaal moet, ook al wil hij dat zelf (nog) niet. Daar past het ongevraagd aanbieden van decoders wel bij. Mag ik ook een paar actiepunten geven aan de kabelindustrie? 1. Zorg voor een standaard op gebied van decoders. Dit geeft extra duidelijkheid naar de klant, en grotere koopbereidheid. (als een decoder bruikbaar blijft na een verhuizing zal men er eerder een kopen.) Bovendien maakt dit het aantrekkelijker voor fabrikanten om apparatuur voor de (grotere) markt te ontwikkelen zodat er meer decoderds/TVs beschikbaar komen. De VECAI haalt weer een truc uit die ze al eerder gebruikt hebben; ze doet alsof het Financieele Dagblad de conclusies ondersteunt, terwijl de krant alleen de conclusies van het rapport citeert. In het Vecai journaal: "Naar aanleiding van het rapport dat onderzoeksbureau Booz Allen Hamilton heeft gepubliceerd in opdracht van Liberty Global, schrijft Het Financieele Dagblad dat beleidsmakers en toezichthouders in Europa kabelbedrijven de ruimte moeten geven om te concurreren met grote telecomconcerns met betrekking tot de verkoop van triple play diensten.". In het FD (deze maand gratis voor geregistreerde bezoekers) staat; "Beleidsmakers en toezichthouders in Europa moeten kabelbedrijven meer armslag gunnen om te concurreren met grote telecombedrijven in de combinatieverkoop van snel internet, telefonie en televisie, ook wel triple play genoemd. Anders domineren grote telecombedrijven zoals Deutsche Telekom, France Télécom en British Telecom over een paar jaar deze markt omdat ze grotere schaalgrootte hebben dan kabelbedrijven. Dat concludeert onderzoeksbureau Booz Allen Hamilton in een maandag gepresenteerd rapport over de Europese triple play markt. " Link: rapport (Pdf, 13.8 MB!) Bronnen: Webwereld, Planet Multimedia en FD |