digitale kabeltelevisie

« WK Breedbeeld kanaal Kabinet wil programmaraad niet langer verplicht stellen »



Essent Kabelcom te koop

02 juni 2006

@home"Essent gaat de mogelijkheden onderzoeken om haar kabelactiviteiten te laten aansluiten bij of te laten opgaan in een groter geheel." Dat heeft Essent vandaag bekend gemaakt.

"Deze stap past in de strategie van Essent om zich te concentreren op de energieactiviteiten. Als gevolg daarvan ligt het voor de hand de business unit Kabelcom onder te brengen bij een eigenaar die volwaardig invulling kan geven aan de noodzakelijke schaalvergroting in de telecommarkt. En die tevens kan zorgdragen voor een verdere strategische en commerciƫle versterking van de positie van Kabelcom in radio, tv, internet en telefonie.
Essent heeft een beperkt aantal partijen uitgenodigd een bod uit te brengen op de business unit Kabelcom. Verwacht mag worden dat de gehele procedure enige maanden in beslag zal nemen.
"

Al in het jaarverslag van 2003 stond; "Teneinde succesvol te blijven heeft Kabelcom op termijn meer schaalgrootte nodig. Wij beogen een dergelijke groei te realiseren door samenwerking te zoeken met andere partijen..

Eerder al werd Casema in de etalage gezet. Casema zou 2 miljard euro moeten opbrengen. Essent kabelcom heeft iets meer abonnees, (1.739.842 voor Essent, 1.344.932 voor Casema) dus zal waarschijnlijk ook iets meer moeten kosten. In 2005 haalde Essent Kabelcom een netto omzet van 432,5 miljoen euro.

Over een samenwerking met Casema meldt Planet; "De aankondiging van de verkoop is verrassend, omdat recent het FD nog meldde dat Essent interesse had in Casema en deze samen met Essent Kabelcom naar de beurs wilde brengen. De woordvoerder zegt dat deze mogelijkheid in principe niet is uitgesloten. "Maar nu eerst bekijken we of er verkoop mogelijk is. De tijd is er rijp voor met veel consolidatie in de telecom- en kabelmarkt. Als dit niet lukt dan staat de optie van een gezamenlijke beursgang nog open."

Op dit moment heeft Essent kabelcom 170.000 klanten voor digitale tv .

Bron: Planet multimedia , persbericht