digitale kabeltelevisie

« Abonnees tevreden over Cai Harderwijk Overname Casema en Multikabel afgerond »



Tv-reclame moet Zizone.tv van Essent dragen

04 oktober 2006

zizoneNiet de aantallen pageviews en bijbehorende reclames moeten de financiële pijler worden onder Zizone.tv van Essent Kabelcom, maar traditionele reclame op de beeldbuis. Dat meldt de Emerce in een artikel van Erwin Boogert. Volgende week donderdag, 12 oktober, lanceert het kabelbedrijf van Essent het tv-kanaal Zizone dat gevuld zal worden door de kijkers. Het bedrijf vroeg, en kreeg, een licentie van het Commissariaat van de Media om de uitzendingen te beginnen. Internettelevisie en 'traditionele' televisie lijken te botsen, omdat het kabelbedrijf niet meer dan 12 procent van de zendtijd mag besteden aan reclame, een regel die voor webtv noch IPTV geldt.

Ondanks de beperking in commerciële zendtijd vermoedt Essent dat het merendeel van de omzet afkomstig zal zijn uit televisiereclame, niet uit webadvertenties. Dat zei Essents Eduard Coumans gisteren tijdens een bijeenkomst van de School voor de Journalistiek in Utrecht, waar hij samen met Pier Tholen van streamingbedrijf Brevidius Zizone presenteerde.

Coumans zegt dat Zizone in gesprek is met verscheidene grote adverteerders om "andere vormen van reclame" mogelijk te maken. Tv-spots van 30 seconden alleen zullen volgens hem niet volstaan in een nieuw medialandschap waar de kijker uit meer zenders kan kiezen en bovendien interactief om kan gaan met het de uitzendingen. Namen van adverteerders noemt hij niet.

In eerste instantie is het bereik van Zizone.tv op de beeldbuis in Nederlandse huiskamers klein, hooguit 235.000 Essent-klanten die digitale televisie hebben. De zender komt op kanaal 20. Het is de bedoeling dat de kijkersfilmpjes volgend jaar ook via het analoge kabelsignaal te zien zijn. Het potentiële bereik groeit daarmee tot 1,8 miljoen huishoudens.

Lees verder bij Emerce