digitale kabeltelevisie

« Film1 Sport1 tien dagen gratis bij Caiway Einde 'gratis' digitaal basis bij Multikabel »



HDTV: wel/niet rendabel (doorhalen wat niet van toepassing is)

28 november 2006

HDTVVandaag kort achter elkaar twee berichten die elkaar leuk tegenspreken over HDTV. Via boingboing een bericht dat in Canada de president van CBC, Robert Rabinovich, geen extra inkomsten voor zenders ziet uit advertenties; "There's no evidence either in Canada or the United States that we have found for advertisers willing to pay a premium for a program that's in HD". Rabinovich pleitte er voor dat zenders de extra kosten voor HDTV door zouden mogen berekenen aan kabelbedrijven door een vergoeding voor doorgifte te vragen. (Nu blijkbaar niet toegestaan voor 'algemene' zenders)

Via Venturo een onderzoek gevonden dat is uitgevoerd in opdracht van ESPN. Daaruit blijkt dat sportliefhebbers meer gaan kijken met HDTV; "27 percent of viewers described as sports fans said they watched "significantly" more sports, while 44 percent said they watched somewhat more sports after getting HD."

Sommige lijken de vorm (HDTV) belangrijker te vinden dan inhoud; "Thirty-two percent of respondents said whether a program is in HD influences what they watched.". Alsof een saaie wedstrijd opeens interessant wordt als deze in HDTV wordt uitgezonden. Lijkt mij een effect wat zal verminderen op het moment dat het nieuwe er van af is.

Bryan Burns, vice president strategic planning and development bij ESPN HD denkt op basis van dit onderzoek dat HDTV meer adverteerders en inkomsten zal genereren; "HD popularity means better TV sales and more advertising, of course"