digitale kabeltelevisie |
|
Menu
home
nieuws
archief
wat is het
decoder
waar
techniek
f.a.q.
links
colofon
Site gestopt
Deze site wordt niet meer bijgehouden. De ontwikkeling van DVB Inspector gaat wel gewoon door.
RSS
Nieuws
04/08/2016:
Marktaandeel Rekamkabel daalt tot 40,4%
27/01/2016:
Marktaandeel Rekam-kabel daalt verder tot 41,8%
08/11/2015:
Marktaandeel Ziggo 59%
12/07/2015:
Rekam marktaandeel 43,7%
09/06/2015:
CPB tikt Ziggo op de vingers wegens privacyovertredingen digitale tv
|
« Commerciële themazenders binnenkort in de lucht Kabelnet Zutphen wordt geschikt gemaakt voor digitale televisie » UPC: Nederlander nog niet klaar voor interactiviteit22 november 2006"Nederlanders kunnen weinig met begrippen als Video On Demand en interactiviteit. Kabelbedrijven, producenten, omroepen en reclamebedrijven moeten samen aan de slag om Nederlanders te laten zien wat de mogelijkheden zijn van interactieve televisie. Dat zegt UPC Nederland tegen Emerce." "Volgens de laatste cijfers (september) heeft UPC 425.000 interactieve televisie abonnnees. Slechts een beperkt deel van deze abonnees maakt volgens woordvoerder Ronald van der Aart van UPC gebruik van interactieve mogelijkheden. De meest in het oogspringende bestaande vorm van interactiviteit bij UPC is de dienst ‘Near Video on Demand’ (NVOD). Met deze dienst kunnen kijkers op verschillende tijdstippen (bijvoorbeeld elk kwartier) beginnen met het kijken naar een programma of film. UPC kan geen cijfers geven over het gebruik van NVOD. Van der Aart: “We merken dat nog niet alle klanten NVOD hebben gevonden.”" In de Mr.Zap tijd hadden ook de andere kabelbedrijven dergelijke NVOD diensten. Films begonnen meestal niet om kwartier, maar vaak om de twee uur. (Voor heel populaire films soms om het uur of half uur) Pauzeren is/was niet mogelijk, en het aanbod beperkt. Een dergelijke dienst is natuurlijk niet echt aantrekkelijk, en dat zou wel eens de echte reden kunnen zijn dat abonnees de dienst niet gebruiken. Uit de ervaringen met Mr.Zap hebben de andere kabelbedrijven de les geleerd dat er (nog) geen behoefte was aan dergelijke diensten, en vervolgens ingezet op simpele 'zapdozen' i.p.v. duurdere interactieve decoders. Maar volgens UPC is het vooral een kwestie van marketing, en mooie termen verzinnen (oude wijn in nieuwe zakken?); "“De eerste uitdaging voor kabelbedrijven is om mensen goed te informeren over wat je met digitale televisie en interactieve diensten kunt,” zegt Van der Aart. Een begrip als Video On Demand is niet aansprekend, vindt hij. UPC heeft echter nog geen alternatieve term bedacht. Een manier om mensen vertrouwd te maken met interactiviteit is om hen simpelweg te laten zien wat er mogelijk is." VODBegin 2007 begint UPC met de opvolger van NVOD, namelijk Video on Demand (VOD). Met VOD kunnen kijkers op elk gewenst moment beginnen met het kijken naar een uitgekozen film of programma. Het aanbod van de nieuwe VOD-dienst is volgens Van der Aart uitgebreider van het huidige NVOD-aanbod. Lees verder bij Emerce |