digitale kabeltelevisie

« Afname groei UPC digitaal UPC Uitzending gemist kost 8,99 euro per maand »



TV Oost niet blij met plaats 34

14 mei 2007

rtv oost"De regionale omroepen onderzoeken of er iets te doen is tegen de nieuwe indeling van de zenders van de digitale televisie door aanbieder @Home. TV Oost is met de andere regionale zenders zonder overleg tien plaatsen naar achteren geplaatst. Volgens de directie van RTV Oost kost dat kijkers. @Home wil de indeling niet veranderen omdat de zenders per soort zijn samengevoegd. Bovendien onthouden kijkers volgens @Home het kanaal van de zenders waarin ze zijn geïnteresseerd."

RTV Oost zegt dat kijkers niet verder zappen dan een stuk of 10 zenders, en dat het daarom van belang is zo snel mogelijk aan de beurt te zijn. In de oude indeling zat TV Oost inderdaad op nummer 24, maar was het de 16e zender bij het zappen (eerst nederland 1 t/m 10, dan het @Home infokanaal, de eigen zender Zizone op 20, dan de regionale omroepen TV Noord (21), Omrop Fryslan (22), TV Drente (23) en RTV Oost op 24. Nu moet de kijker eerst langs ned 1 t/m 10, dan Liveshop (11), Liberty TV (12), Info kanaal (19), Zizone (20), Eén (21), Canvas (22) dan de regionale omroepen TV Noord (31), Omrop Fryslan (32), TV Drente (33) en RTV Oost op 34. Dat is de 20e plaats. Dus eigenlijk 4 plaatsen naar achteren.

Volgens @Home woordvoerder Bart Ledegang in het interview (audio) onthouden kijkers vooral de nummers van hun favoriete zenders. Als dat zo is, waarom worden kijkers dan opeens geconfronteerd met nieuwe nummers voor hun favoriete zenders? (Ik moet er nog steeds aan wennen dat BBC nu opeens op 201 en verder verstopt zit). En dan is er natuurlijk ook weinig reden om zenders zoals LiveShop en Liberty TV, waar @Home commerciële belangen bij heeft, zo vooraan te zetten.

Het op een voorkeuze positie zetten van je favoriete zenders is hier ook vaak geen oplossing. De meeste decoders hebben niet de mogelijkheid om zelf een willekeurig nummer aan een zender toe te kennen.

Bron: RTV Oost (video) (via Mediamagazine)