digitale kabeltelevisie |
|
Menu
home
nieuws
archief
wat is het
decoder
waar
techniek
f.a.q.
links
colofon
Site gestopt
Deze site wordt niet meer bijgehouden. De ontwikkeling van DVB Inspector gaat wel gewoon door.
RSS
Nieuws
04/08/2016:
Marktaandeel Rekamkabel daalt tot 40,4%
27/01/2016:
Marktaandeel Rekam-kabel daalt verder tot 41,8%
08/11/2015:
Marktaandeel Ziggo 59%
12/07/2015:
Rekam marktaandeel 43,7%
09/06/2015:
CPB tikt Ziggo op de vingers wegens privacyovertredingen digitale tv
|
« Meer omzet per kijker UPC digitale televisie Meer HDTV bij UPC » 3 Miljoen digitale aansluitingen, 30% huishoudens HD-ready05 maart 2008
HDTV schermenHet aantal voor HD geschikte schermen (HD-Ready of FullHD) groeit snel, tot bijna 30% van de huishoudens eind 2007. De verwachting is dat eind 2008 in de helft van de huishoudens een televisie met HD kwaliteit aanwezig zal zijn. Hieruit maakt de Expertgroep Digitale TV op dat er behoefte is aan content in HD. Het rapport verscheen net voor het begin van de hd-dagen. Niet geheel toevallig komt ook Nlkabel vlak voor de hd-dagen met een bericht dat er veel belangstelling is voor HD toestellen: "Van de Nederlanders die dit jaar een nieuwe televisie willen kopen, stelt 33% van een onderzochte groep televisiekijkers zeker een televisie aan te schaffen die geschikt is voor ontvangst van High Definition signalen. 52% overweegt een aanschaf." "Ondanks dat veel mensen niet weten welke zenders HDTV-kwaliteit bieden, weet eenzelfde percentage wél wat HDTV te bieden heeft: een betere kwaliteit van beeld en geluid. De meerderheid van de onderzochte kijkers zou een groter aanbod aan HD-programma’s toejuichen. Een kwart van de ondervraagden kijkt daarvoor naar de commerciële omroepen. Volgens de ondervraagden kunnen die al snel programma’s in High-Definition aanbieden." OpinieZeggen dat er behoefte is aan HD-content omdat er veel HD-ready schermen verkocht worden, is net zoiets als zeggen dat er behoefte is aan zandwegen of crossterreinen omdat er veel vier-wiel aangedreven auto's (SUV) verkocht worden. De enige reden dat die auto's zo goed verkopen is omdat ze groter zijn dan die van de buurman. Hetzelfde zou wel eens kunnen gelden voor grote schermen, alles is best zolang die maar groter is dan die van de buren. Wat er op bekeken wordt is van ondergeschikt belang. Het is jammer dat in het onderzoek van Mediamonitor geen verband is onderzocht tussen bezit van digitale TV, en bezit van een groot scherm. Als er behoefte is aan hoge kwaliteit TV, dan zouden de meeste mensen die nu al een groot scherm hebben op zijn minst een digitale aansluiting moeten hebben en gebruiken. Cijfers daarover ontbreken. Blijven er over de premium zenders waarvoor extra betaald moet worden. Op dit moment bieden de meeste kabelaars een beperkt HD-pakket met 3 a 4 zenders, waaronder Discovery HD, National Geographic HD voor rond de 4 euro extra. De belangstelling daarvoor lijkt klein: in december had nog maar 2% van alle digitale @Home kijkers een abonnement op het HDTV pakket. Dat is minder dan 1% van alle @Home klanten. Bron: Mediamonitor |