digitale kabeltelevisie

« Ziggo verplaatst ARTE en Het Gesprek van pluspakket naar basis Schagen FM digitaal bij Ziggo »



OLON boos op NLKabel

15 september 2008

olon logoDe OLON heeft kritiek op NLKabel, en de recent verschenen brochure "Acht Keer Kabel". Daarin stelt NLKabel over de digitale doorgifte van lokale omroepen: "het ontbreekt een aantal lokale omroepen aan de financiële armslag hun uitzendingen op digitale wijze aan te leveren.". In het laatste OLONNieuws zegt Michel van der Voort daarover; "Het zijn slimme jongens daar bij NLkabel. Ze "vergeten" erbij te vertellen wat er aan de hand is: NLkabel wil graag zelf bepalen waar de lokale omroepen hun digitale signaal moeten aanleveren. Dus niet zoals nu het geval is bij een inkoppelpunt in de eigen gemeente, maar bijvoorbeeld in Amsterdam. Dat is lekker goedkoop. Voor UPC bijvoorbeeld. Om de hoek bij het hoofdkantoor."

Alleen het zorgt voor veel extra kosten bij de lokale omroepen. Michel van der Voort stelt; "En daarom is het noodzakelijk dat NLkabel gewezen wordt op de doorgifteplicht. Aanlevering in de eigen gemeente zegt de wet- en regelgeving. Dát is de basis." Dat klopt overigens niet met wat verderop in hetzelfde OLONNieuws staat; "Deze punten worden ook in de nieuwe multimediawet onvoldoende genoemd. Zoals: wie is verantwoordelijk voor welke kosten, op welke plaats moet het (digitale) signaal aangeleverd worden en hoe vaak dient er aangeleverd te worden."

Maar ook als de kosten wel geregeld zijn gebeurt er niet veel; "Er ligt alweer enige maanden een lijst op het bureau van NLkabel van 25 lokale omroepen die per direct hun signaal digitaal kunnen en willen aanleveren, die zelfs ook nog eens 10.000 euro per omroep willen betalen voor extra kosten, als ze maar alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft in het digitale pakket mogen komen. En wat gebeurt er? Niets."

Commentaar

Kabelbedrijven hebben een financieel voordeel bij de invoering van digitale televisie, en op den duur ook bij de gehele vervanging van analoog door digitaal. Deze overgang is dus in het belang van de kabelbedrijven. Het is daarom vreemd om negatieve gevolgen hiervan af te wentelen op anderen, en zelf alleen van de voordelen te profiteren. Het ontbreken van de lokale omroepen in het digitale pakket vertraagt ook de overstap van klanten naar digitaal, omdat ze (in ieder geval gedeeltelijk) nog analoog moeten blijven gebruiken.

Daarnaast zou het juist met digitale signalen voor kabelbedrijven vrij eenvoudig (en dus goedkoop) moeten zijn om deze bij de leverancier te halen. Tenminste, als het netwerk van de kabelbedrijven echt zo modern en geavanceerd is als ze zelf zeggen.

Verder hebben de kabelbedrijven natuurlijk een precedent geschapen, door de signalen van de Hilversumse omroepen (Ned1,2,3 en de commerciëlen) wel zelf op te halen in Hilversum.

In de brochure "Acht Keer Kabel" gaat NLKabel in het laatste hoofdstuk uitgebreid in op de "maatschappelijke verantwoordelijkheid" van de kabelbedrijven. Zolang die niet veel kost, zoals het centraal doorgeven van een zender als GoedTV maakt men daar graag goede sier mee. Snelle doorgifte van lokale omroepen zou volgens mij ook ook onder "maatschappelijke verantwoordelijkheid" vallen.

Bron: OLONNieuws en Acht Keer Kabel