digitale kabeltelevisie

« Eredivisie Live heeft 200.000 abonnees Comedy Central Family begonnen bij Ziggo »



UPC begint definitief met rode knop advertenties

29 september 2008

upc logoNa 12 maanden van uitgebreid testen en 25 interactieve campagnes met adverteerders als Rabobank, Shell, Randstad en Amstel, heeft UPC besloten de techniek van de ‘rode knop’ commercieel te exploiteren.

UPC biedt vier typen interactief adverteren aan:

  • I-ads. Een interactieve laag bovenop een reclamespot waarbij de consument interactief bij het merk kan worden betrokken.
  • Het creëren van interactieve mogelijkheden rondom gesponsorde programma’s waarbij contactmogelijkheden en een dialoog met de consument worden gecreëerd.
  • VOD-zones. Speciale zones met uitsluitend gewenste advertenties. Kijkers kunnen commercials en/of infomercials starten van het merk waarin zij geïnteresseerd zijn. Daarbij is de lengte van de video onbeperkt. Als eerste voorbeeld wordt er in 2009 een VOD Car Zone gelanceerd.
  • Aanklikbare banners in de elektronische tv-gids die doorlinken naar de content van een bepaald merk.

VOD

In de eerste helft van 2008 hebben digitale tv-klanten van UPC meer dan 14 miljoen Video On Demand (VOD)-streams opgevraagd. Veertig procent van deze klanten (592.100 eind juni) gebruikt de interactieve tv-toepassing nu maandelijks. Dat is volgens UPC hoog naar internationale maatstaven.

UPC heeft een breed VOD-aanbod als aanvulling op de gangbare ‘lineaire tv’. De VOD-bibliotheek van UPC bevat meer dan 400 films en een uitgebreide database met ondermeer series, kinderprogramma’s, documentaires en muziek. De film ‘I am Legend’ was in de eerste zes maanden van 2008 de meest populaire film onder UPC-klanten. De film kwam beschikbaar op hetzelfde tijdstip als waarop hij op dvd werd uitgegeven en in de videotheek lag (‘Day and Date’-principe). De film ‘Ratatouille’ werd als op één na beste film bekeken, terwijl ‘Pirates of the Caribbean - At World’s End’ op de derde plaats kwam.

Eén van de meest succesvolle VOD-applicaties is ‘Programma Gemist’ van de Publieke Omroep (tot 10 dagen terugkijken). Van deze terugkijkfunctie scoorde het programma ‘De Lama’s’ het beste. De bediening van de VOD-functie lijkt op die van een video-/dvd-recorder. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te pauzeren, vooruit te spoelen en terug te spoelen. Een andere belangrijke pijler van VOD is de beschikbaarheid van gewaardeerde tv-series, documentaires, kinderprogramma’s en concerten. Desperate Housewives werd in deze categorie het meeste opgevraagd.

Bron: persbericht UPC