digitale kabeltelevisie

« Comedy Central Family begonnen bij Ziggo Ziggo wijzigt frequenties digitale TV »



Ziggo 30.5% digitale kijkers

13 oktober 2008

ziggo logoAan het eind van de eerste helft van 2008 had Ziggo 995.000 klanten met digitale televisie. Dat waren er 834.000 eind 2007. Totaal heeft Ziggo 3.263.000 televisie-klanten.Daarmee heeft 30.5% van de abonnees digitale televisie. In het verzorgingsgebied van Ziggo zijn 3.999.000 "homes passed", oftewel mogelijke aansluitingen. Daarmee heeft Ziggo voor televisie (analoog en digitaal) een marktaandeel van 81.6% van de huishoudens in het verzorgingsgebied.

In het bericht stelt Ziggo dat ze 6.417.000 Revenue Generating Units (RGU) had. Daarbij hanteert Ziggo een andere definitie dan UPC. Bij UPC is iemand abonnee op analoge OF digitale televisie, en telt voor televisie dus maar één keer als RGU. Bij Ziggo wordt een digitale kijker ook als analoge kijker gerekend, en telt dus voor twee RGUs. Dat is helemaal vreemd als je bedenkt dat bij UPC een digitale kijker altijd meer betaald dan een analoge (en dus echt extra Revenue oplevert) , maar bij Ziggo niet.Wie bij Ziggo alleen het basispakket (Z1) digitaal bekijkt hoeft daar niet extra voor te betalen, maar telt blijkbaar wel mee als extra RGU.

Bron: halfjaar statement Ziggo