digitale kabeltelevisie |
|
Menu
home
nieuws
archief
wat is het
decoder
waar
techniek
f.a.q.
links
colofon
Site gestopt
Deze site wordt niet meer bijgehouden. De ontwikkeling van DVB Inspector gaat wel gewoon door.
RSS
Nieuws
04/08/2016:
Marktaandeel Rekamkabel daalt tot 40,4%
27/01/2016:
Marktaandeel Rekam-kabel daalt verder tot 41,8%
08/11/2015:
Marktaandeel Ziggo 59%
12/07/2015:
Rekam marktaandeel 43,7%
09/06/2015:
CPB tikt Ziggo op de vingers wegens privacyovertredingen digitale tv
|
« Handtekeningen voor digitale televisie UPC Prijswijzigingen Caiway » Consument begrijpt HDTV niet11 november 2008
Ferry Kesselaar van de NOS keek terug op de ervaringen van afgelopen sportzomer, met HDTV tijdens EK Voetbal, Tour de France en de Olympische spelen. Hij ging in op de verschillen tussen 720p en 1080i, en de discussies op de diverse fora daarover. Zijn mening was dat op de UPC-decoder 1080i het beste resultaat gaf. Tekenend voor de toestand van HDTV in Nederland is dat hij na afloop van de sportzomer zijn HD-decoder weer heeft ingeleverd, bij gebrek aan interessant aanbod. Verder bleek er nog veel onduidelijkheid bij de consument over HD, gezien het voorbeeld van zijn buren die een HD-decoder aangesloten hadden op een Full HD-scherm d.m.v een vergulde SCART-kabel, en daarmee al blij waren met een prachtig beeld... DistributieNamens de distributiepartijen mochten Ivo Lochtman (UPC), Frans Schrijver (ZIggo) en Kees Färber (CDS) een verhaaltje vertellen. Alleen CDS kwam met concrete cijfers over het aantal HDTV-abonnees, en met 5.000 eind oktober gaf Kees Färber toe dat dat teleurstellend was. Ziggo vertelde dat er ongeveer 42.000 HD-geschikte decoders zijn verkocht, waarvan de meeste in Ziggogebied worden gebruikt. Verder bleek uit de ervaringen van zowel UPC als CDS dat de meeste HD-abonnementen verkocht worden als upgrade aan bestaande abonnees (met meestal uitgebreide pakketten), er worden dus weinig nieuwe klanten mee getrokken. Ziggo gaf aan dat extra financiële drempels de invoering van HD vertragen, en daarom worden HD-versies van reguliere zenders zonder extra kosten doorgeven in hetzelfde pakket. UPC wist verder te vertellen dat in 2009 in ieder geval MGM aan het HDTV pakket zal worden toegevoegd. Verder kwamen er vragen uit de zaal over het gebruik van CAM-modules om de in moderne TV's ingebouwde decoders te kunnen gebruiken, zonder aparte losse decoder. Ziggo gaf aan dat daaraan gewerkt wordt (zonder overigens de term CI+ te gebruiken, of in te gaan op de beperkingen daarvan). Aan UPC werd gevraagd of zij ook dit zouden gaan ondersteunen, maar dat lijkt niet waarschijnlijk. UPC hecht veel waarde aan de extra functies van interactiviteit, en dat ondersteunen TV's niet. OmroepenEgon Verharen van de Publieke omroep vertelde dat aan het eind van het eerste kwartaal 2009 de PO met de drie HD-versies van Ned 1, 2 en 3 gaat beginnen. Hij verwachtte dat na een jaar pas 15% van de content van deze zenders op prime-time echt HD zal zijn. MTV heeft al een Europees HD-kanaal, en is in onderhandeling met distributeurs over doorgifte daarvan. RTL wil als ze begint met HD dat direct voor alle vier de kanalen gaan doen, maar kijkt naar de kabelaars en/of kijkers om mee te betalen aan de extra kosten. Ook SBS wil dat de distributeurs gaan meebetalen. Als dat lukt zou Net5 als eerste in HD uitgezonden kunnen gaan worden, mogelijk rond eind Q1 2009. ConclusieSchermen zijn er genoeg verkocht voor HD, maar de kijker lijkt niet bereid extra te betalen voor HD-content. Sterker nog, de kijker snapt vaak niet wat HD is en denkt soms dat alleen de aanschaf van een nieuwe TV voldoende is. Distributeurs zeggen dat er te weinig content is. Omroepen willen extra betaald worden voor HD-content, maar het lijkt twijfelachtig of (uiteindelijk) de consument dat er voor over heeft. HD heeft nog een lange weg te gaan... |