digitale kabeltelevisie

« Kabel Noord introduceert HD+ pakket UPC voegt zenders toe »



Appels en peren vergelijken; digitale abonnee cijfers Ziggo en UPC

22 maart 2011

Nu Ziggo zo ongeveer drie jaar bestaat is het een mooi moment om eens te kijken hoe Ziggo het doet in vergelijking met die andere grote kabelaar; UPC. Ziggo begon officieel pas op 16 mei 2008, maar eind 2007 werden de zenderpakketten al gelijk gemaakt.

Marktaandeel

marktaandeel ziggo vs. upc
Als we kijken naar het totale marktaandeel dat beide bedrijven hebben op de TV markt (analoog en digitaal) in hun regio zien we dat UPC al vanaf het begin een lager marktaandeel heeft en in het begin sneller terugliep. Bij UPC lijkt het tempo van afname iets te verminderen, zodat het laatste jaar de lijnen van Ziggo en UPC ongeveer parallel lopen.

Percentage Digitale TV

percentage digitale TV_Ziggo vs. UPC
Eind 2007 hadden beide bedrijven een ongeveer gelijk percentage aan digitale abonnees. Bij UPC was dit 25,6%, bij Ziggo 25,4%. Daarbij moet opgemerkt worden dat de percentages bij de verschillende bedrijven waaruit Ziggo ontstaan is nogal verschilden, zo had bij @Home (de grootste) 29% van abonnees digitale TV.

Rond 2006 voerde UPC een agressieve reclame campagne voor digitale TV, waarbij klanten ongevraagd decoders kregen toegestuurd en meteen meetelden als digitale abonnee. Na 2007 is deze campagne gestopt, waardoor de groei va digitale abonnees bij UPC in duidelijk lager tempo doorging.

Omdat het marktmodel van beide bedrijven nogal verschillend is kan hieruit niet geconcludeerd worden wie nu "succesvoller" is. Bij UPC levert elke digitale abonnee extra inkomsten op, door de verplichtte huur van een decoder. Maar daar staan natuurlijk ook extra kosten tegenover. Bij Ziggo is digitale TV 'gratis', en moet de klant zijn eigen decoder aanschaffen. Ongeveer 50% van de digitale kijkers bij Ziggo kiest voor een extra pakket, en levert daarmee meer inkomsten op.

Deze grafieken zijn gebaseerd op onderstaande cijfers;

percentages Marktaandeel Ziggo Marktaandeel UPC Digitaal ZiggoDigitaal UPC
dec 07 82,8 79,5 25,4 25,6
mrt 08 82,1 78,0 27,7 26,5
jun 08 81,6 76,6 30,5 28,3
sep 08   75,7   29,0
dec 08 80,6 74,6 34,5 31,6
mrt 09 80,1 73,2 37,5 33,3
jun 09 79,6 72,1 43,0 34,6
sep 09 78,4 71,3 45,8 36,1
dec 09 77,6 70,7 49,0 38,4
mrt 10 77,1 70,1 51,7 40,8
jun 10 76,0 69,5 53,8 42,9
sep 10 75,2 68,5 55,9 44,9
dec 10 74,5 67,8 58,4 47,3

Maar wat als we het percentage marktaandeel vermenigvuldigen met het percentage digitale kijkers? Welke betekenis heeft het cijfer dat we dan krijgen? Dan krijg je het marktaandeel van digitale TV van Ziggo/UPC op de totale TV markt in hun verzorgingsgebied.

Aandeel digitale tv van de totale TV markt

aandeel digitale tv van de totale TV markt
Hoewel beide bedrijven ongeveer gelijk startten rond de 20% zijn de verschillen nu behoorlijk groot. Ziggo digitale TV heeft nu 43% van de TV markt in haar verzorgingsgebied, terwijl UPC blijft steken op 32%.