digitale kabeltelevisie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
home
nieuws
archief
wat is het
decoder
waar
techniek
f.a.q.
links
colofon
Site gestopt
Deze site wordt niet meer bijgehouden. De ontwikkeling van DVB Inspector gaat wel gewoon door.
RSS
Nieuws
04/08/2016:
Marktaandeel Rekamkabel daalt tot 40,4%
27/01/2016:
Marktaandeel Rekam-kabel daalt verder tot 41,8%
08/11/2015:
Marktaandeel Ziggo 59%
12/07/2015:
Rekam marktaandeel 43,7%
09/06/2015:
CPB tikt Ziggo op de vingers wegens privacyovertredingen digitale tv
|
« Kabel Noord introduceert HD+ pakket UPC voegt zenders toe » Appels en peren vergelijken; digitale abonnee cijfers Ziggo en UPC22 maart 2011Nu Ziggo zo ongeveer drie jaar bestaat is het een mooi moment om eens te kijken hoe Ziggo het doet in vergelijking met die andere grote kabelaar; UPC. Ziggo begon officieel pas op 16 mei 2008, maar eind 2007 werden de zenderpakketten al gelijk gemaakt. MarktaandeelAls we kijken naar het totale marktaandeel dat beide bedrijven hebben op de TV markt (analoog en digitaal) in hun regio zien we dat UPC al vanaf het begin een lager marktaandeel heeft en in het begin sneller terugliep. Bij UPC lijkt het tempo van afname iets te verminderen, zodat het laatste jaar de lijnen van Ziggo en UPC ongeveer parallel lopen. Percentage Digitale TVEind 2007 hadden beide bedrijven een ongeveer gelijk percentage aan digitale abonnees. Bij UPC was dit 25,6%, bij Ziggo 25,4%. Daarbij moet opgemerkt worden dat de percentages bij de verschillende bedrijven waaruit Ziggo ontstaan is nogal verschilden, zo had bij @Home (de grootste) 29% van abonnees digitale TV. Rond 2006 voerde UPC een agressieve reclame campagne voor digitale TV, waarbij klanten ongevraagd decoders kregen toegestuurd en meteen meetelden als digitale abonnee. Na 2007 is deze campagne gestopt, waardoor de groei va digitale abonnees bij UPC in duidelijk lager tempo doorging. Omdat het marktmodel van beide bedrijven nogal verschillend is kan hieruit niet geconcludeerd worden wie nu "succesvoller" is. Bij UPC levert elke digitale abonnee extra inkomsten op, door de verplichtte huur van een decoder. Maar daar staan natuurlijk ook extra kosten tegenover. Bij Ziggo is digitale TV 'gratis', en moet de klant zijn eigen decoder aanschaffen. Ongeveer 50% van de digitale kijkers bij Ziggo kiest voor een extra pakket, en levert daarmee meer inkomsten op. Deze grafieken zijn gebaseerd op onderstaande cijfers;
|
Maar wat als we het percentage marktaandeel vermenigvuldigen met het percentage digitale kijkers? Welke betekenis heeft het cijfer dat we dan krijgen? Dan krijg je het marktaandeel van digitale TV van Ziggo/UPC op de totale TV markt in hun verzorgingsgebied.
Hoewel beide bedrijven ongeveer gelijk startten rond de 20% zijn de verschillen nu behoorlijk groot. Ziggo digitale TV heeft nu 43% van de TV markt in haar verzorgingsgebied, terwijl UPC blijft steken op 32%.