digitale kabeltelevisie

« Omschakeling UPC op QAM256 compleet 57,7% UPC abonnees kijkt digitaal »



Daling inkomsten digitale televisie bij Ziggo

20 april 2012

ziggo logoVoor het eerst sinds het begin van Ziggo zijn de inkomsten uit digitale televisie afgelopen kwartaal afgenomen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers over het eerste kwartaal 2012 van Ziggo. Afgelopen kwartaal brachten de extra zenderpakketten 41,1 miljoen euro op, het laatste kwartaal van 2011 was dat nog 41,4 miljoen. Een jaar geleden waren de inkomsten uit extra zenders nog 35,5 miljoen, en bij het begin van Ziggo in 2009 brachten de zenderpakketten 21,9 miljoen op.

Voor het eerst geeft Ziggo inzicht in het aantal interactieve decoders dat in gebruik is. Eind van het 1e kwartaal 2012 waren dat er 280.000 (12,6% van de digitale kijkers), een jaar daarvoor waren het er 86.000. Ziggo noemt geen aantallen voor het aantal VOD (Video On Demand) aanvragen, maar spreekt van een sterke toename van het gebruik bij een klein aantal kijkers. Het aantal transacties voor VOD en Pay-per-event is met 260% gestegen t.o.v. een jaar eerder. Met Pay-per-event is het mogelijk een losse wedstrijd van Eredivisie Live, of een dagdeel Sport1 of PassieXXX te bestellen. Voor het gebruik daarvan is geen interactieve decoder nodig. Een gewone decoder is voldoende, het bestellen gebeurt via internet.

Ziggo 1e kwartaa 2012
Ziggo had op 31 maart 2.981.000 televisie-abonnees. Daarvan keken er 2.220.000 digitaal (74,5%). Het totaal aantal mogelijke aansluitingen (homes passed) bedroeg afgelopen kwartaal 4.212.000, waarmee Ziggo op een marktaandeel komt van 70,8%.

Het aantal abonnees dat één of meerdere extra zenderpakketten afneemt is afgelopen kwartaal toegenomen van 940.000 tot 957.000. Ziggo meld in het kwartaalverslag dat 57.000 klanten een abonnement hebben genomen op HBO. Omdat die klanten de eerste twee maanden gratis kijken levert dat nog geen extra inkomsten op.

Ziggo 1e kwartaal 2012 percentage extra zenders
Het aantal klanten met extra zenders nam absoluut gezien toe, maar als percentage van het totaal aantal digitale kijkers nam het af van 43,7% naar 43,1%.

Ziggo 1e kwartaal 2012 opbrengs extra zenders per abonnee
Ook de opbrengsten per abonnee van de extra zenders namen af.

aantallen * 1000Q1 2012Q4 2011Q3 2011Q2 2011Q1 2011Q4 2010Q3 2010Q2 2010Q1 2010Q4 2009Q3 2009Q2 2009Q1 2009
Homes passed 4.212 4.202 4.193 4.181 4.160 4.141 4.123 4.107 4.070 4.075 4.056 4.038 4.038
Totaal TV customers 2.981 3.008 3.021 3.047 3.063 3.087 3.100 3.120 3.140 3.165 3.180 3.215 3.236
marktaandeel 70,8% 71,6% 72,0% 72,9% 73,6% 74,5% 75,2% 76,0% 77,1% 77,6% 78,4% 79,6% 80,1%
Digital TV customers 2.220 2.152 2.101 1.971 1.915 1.804 1.732 1.677 1.622 1.552 1.455 1.382 1.215
Digital % van TV customers 74,5% 71,5% 69,5% 64,7% 62,5% 58,4% 55,9% 53,8% 51,7% 49,0% 45,8% 43,0% 37,5%
Digital TV customers with paid digital services 957 940 944 896 921 897 851 808 818 778 719 666 619
Paid % Digital TV customers 43,1% 43,7% 44,9% 45,5% 48,1% 49,7% 49,1% 48,2% 50,4% 50,1% 49,4% 48,2% 50,9%
Digital pay television services revenue 41.102 41.470 37.465 36.829 35.505 33.423 31.011 30.644 29.559 25.202 23.370 22.440 21.953
inkomsten 'extra zenders' per abonnee per maand (alleen klanten met extra pakket) €14,32 €14,71 €13,23 €13,70 €12,85 €12,42 €12,15 €12,64 €12,05 €10,80 €10,83 €11,23 €11,82
inkomsten 'extra zenders' per digitale abonnee per maand (alle digitale klanten) €6,17 €6,42 €5,94 €6,23 €6,18 €6,18 €5,97 €6,09 €6,07 €5,41 €5,35 €5,41 €6,02