digitale kabeltelevisie

« KPN meer IPTV dan Digitenne kijkers UPC 60,6% digitale abonnees »



Marktaandeel Rekam kabel daalt onder 60%

26 oktober 2012

rekam 2012 q3
In het 3e kwartaal van 2012 is het aantal abonnees van Rekam kabel afgenomen met 408 tot 19.264. Het aantal abonnees dat via de Rekam-kabel een abonnement heeft bij concurrent Caiw nam af met 240 tot 14.053. Van de kabelabonnees heeft 42,2% een (duurder en uitgebreider) abonnement via Caiw. Die verhouding is al enige tijd stabiel.

Het totaal abonnees komt daarmee uit op 33.317, met 56.571 mogelijke aansluitingen (homes-passed). Het totale marktaandeel van de kabel in dit gebied komt daarmee uit op 58,9%. Dat was vorig kwartaal nog 60,2%.

Het Rekam kabelnet is interessant omdat het als enige twee concurrerende kabelaanbieders heeft; Rekam met een basispakket van €7,07, en Caiway met diverse pakketten, beginnend vanaf €18,25 per maand.

Bij Rekam worden de meeste zenders ongecodeerd doorgegeven. Een klein aantal zenders (CNBC, SWR, RTL Television, France 2, TVE en Rai Uno) worden gecodeerd doorgegeven. Daarvoor heeft de abonnee dus een smartcard nodig, maar er hoeft geen extra abonnementsgeld voor betaald te worden. Op dit moment hebben 566 abonnees (2,9%) dit extra pakket.

Marktaandeel

rekam ziggo upc marktaandeel q3 2012
Het vergelijken van de marktaandelen van Rekam enerzijds en Ziggo/UPC anderzijds is een beetje appels met peren vergelijken (of beter, druiven met meloenen). Toch is de daling van het Rekam marktaandeel opmerkelijk, en groter dan bij de beide andere kabelaars. Dat terwijl het Rekam pakket goedkoper is dan dat van bijv. concurrenten als Digitenne en satelliet. Het grote verschil lijkt te zijn dat Rekam geen analoge TV meer biedt, en Ziggo en UPC wel.

(Cijfers van UPC over het 3e kwartaal zijn nog niet beschikbaar)