digitale kabeltelevisie

« Ziggo televisie heeft 66,6% marktaandeel REKAM marktaandeel stijgt - of toch niet? »



Minimale groei digitale TV UPC

02 augustus 2013

upc homes passed total digital q2 2013In het 2e kwartaal van 2013 is het aantal digitale TV abonnees bij UPC toegenomen met 4.700, tot 1.094.000. Dat is de kleinste groei in digitale abonnees sinds september 2005, toen er zelfs nog sprake was van een afname (Maar dat was in de tijd dat nog niet het hele netwerk van UPC geschikt was voor digitale TV). Het totaal aantal TV abonnees (analoog en digitaal) daalde met 24800 tot 1.672.100. daarmee heeft 65,4% van de UPC abonnees digitale televisie. In haar verzorgingsgebied komt UPC uit op een marktaandeel voor TV van 59,1%.

Groei Digitale TV UPC


upc verschil digitale tv q2 2013
Tot 2005 was nog niet het hele netwerk van UPC geschikt voor digitale TV. Verder werden er verschillende technieken (en decoders) gebruikt, ook omdat UPC kabelnetten had overgenomen en nog vast zat aan eerder gemaakte afspraken met aanbieders (Mr.Zap). Eind 2005 maakte UPC een 'herstart' met digitale TV, met het 'digital for all' (D4A) programma, het op grote schaal invoeren van digitale TV met nieuwe decoders. Daarbij werden in het begin bij alle abonnees huis-aan-huis ongevraagd digitale decoders bezorgd. Hoewel omstreden zorgde deze methode wel voor de grote groeit in digitale abonnees in 2006. Eind 2006 eindigde UPC deze manier van decoders verspreiden.

Bron: kwartaalcijfers LGI