digitale kabeltelevisie

« Rekam kabel verliest weer marktaandeel Delta gebruikt HbbTV voor interactieve TV »



81,1% Ziggo klanten kijkt digitaal

18 oktober 2013

cijfers ziggo 2013 q3
Aan het eind van het 3e kwartaal van 2013 had Ziggo 2.811.000 TV-abonnees, Het aantal homes-passed (mogelijke aansluitingen) bedroeg 4.237.000, waarmee Ziggo op haar marktgebied uitkomt op een marktaandeel van 66,3% voor televisie.

digitale TV

groei digitale abonnees ziggo q3 2013
Het aantal klanten dat beschikt over digitale TV (één of meer smartcards geactiveerd) nam in het kwartaal toe met 15.000 tot 2.280.000, zodat nu 81,1% van de Ziggo klanten digitaal kan kijken.

Extra zenders

ziggo2013q3_klanten_extra_zenders.png
Het aantal klanten dat een abonnement had op één of meer extra zenderpaketten steeg heel licht tot 863.000. Vorig kwartaal was er nog een forse daling, door Ziggo toegeschreven aan het eind van het voetbalseizoen. De lichte stijging van het huidige kwartaal wordt door Ziggo verklaard door het begin van het voetbalseizoen, in combinatie met het afgenomen consumentenvertrouwen, en een verschuiving van abonnementen naar "on demand". Opvallend is dat in de consumentenmarkt het aantal klanten met extra zenders gelijk bleef op 848.000, terwijl op de zakelijke markt het aantal klanten met extra zenders steeg van 14.000 tot 16.000.

Interactief

Ziggo 2013 q3 interactieve decoders
542.000 Klanten hadden de beschikking over een interactieve decoder, dat was nog 480.000 een kwartaal geleden. Daarmee heeft 23,8% van de digitale Ziggo klanten de mogelijkheid Video On Demand te kijken. Bij Ziggo zijn twee soorten interactieve decoders in gebruik; de oudere Cisco decoders waarbij alle communicatie via een ingebouwd modem verloopt, en een aantal modellen (Humax iIRHD-5100C, iHDR-5200, iIRHD-5300C, iHDR-5400, Samsung SMT-H3102D, SMT-C7140A) waarbij communicatie via internet verloopt en de GUI in de cloud gegenereerd wordt. Aan het eind van het 3e kwartaal weren er 229.000 decoders met de GUI in de cloud (42% van alle interactieve decoders), en die namen meer dan 50% van alle VOD transacties voor hun rekening. DE oudere modellen interactieve decoders lijken dus minder gebruikt te worden.

Bron: kwartaalcijfers Ziggo