digitale kabeltelevisie

« Voetbal On Demand daalt met 85% bij Ziggo UPC verliest in één jaar 5,6% van haar klanten »



marktaandeel REKAM-kabel daalt naar 52,5%

05 februari 2014

rekam q4 2013
Het aantal klanten dat TV kijkt via het kabelnetwerk van de REKAM is in het 4e kwartaal van 2013 gedaald met 1.016 tot 29.479. Het totaal aantal mogelijke aansluitingen (homes passed) bedroeg 56.169, zodat de REKAM kabel in haar verzorgingsgebied uitkomt op een marktaandeel voor TV van 52,5%. Bij de REKAM is sinds 10-10-10 alleen nog maar digitale TV beschikbaar, analoog is helemaal afgeschakeld.

caiway aandeel rekam q4 2013
Wat het netwerk bijzonder maakt is dat er 2 kabelaars naast elkaar actief zijn, en de consument heeft een keuze; een relatief klein pakket van de REKAM voor € 7,95 per maand, of Caiway waar het basispakket € 18,75 per maand kost, en waarbij diverse extra zenderpakketten beschikbaar zijn. Het is opvallend dat de economische situatie weinig invloed lijkt te hebben op de verhouding tussen beide aanbieders, Caiway blijft redelijk stabiel op een aandeel van 42% van de abonnees.

Het basispakket van REKAM is ongecodeerd. Een klein aantal zenders (CNBC, SWR, RTL Television, France 2, TVE en Rai Uno) wordt gecodeerd doorgegeven. Daarvoor heeft de abonnee dus een smartcard nodig, maar er hoeft geen extra abonnementsgeld voor betaald te worden. Op dit moment hebben 571 abonnees (3,3%) dit extra pakket.