digitale kabeltelevisie

« Kabelnoord begint doorgifte HbbTV UPC marktaandeel 56,4% »



Daling extra zenderpakketten Ziggo

04 augustus 2014

abonneeverloop Ziggo tot 2e kwartaal 2014
In het tweede kwartaal van 2014 is het aantal Tv-abonnees bij Ziggo gedaald met 7.000 tot 2.777.000. Het aantal mogelijke aansluitingen (Homes passed) bedroeg 4.258.000, waarmee het marktaandeel van Ziggo voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 65,2%. Het aantal digitale abonnees steeg met 13.000 tot 2.317.000. Een abonnee telt als digitale abonnee als hij de beschikking heeft over een geactiveerde smart card. 83,4% Van de Ziggo abonnees kan daarmee digitale TV kijken.

Extra pakketten

Ziggo klanten extrazenders
Het aantal klanten dat een abonnement had op één of meer extra zender pakketten (digital pay TV subscribers) daalde met 34.000 tot 823.000. Daarmee is 35,5% van alle digitale kijkers. Volgens Ziggo is de afname in het tweede kwartaal vooral te wijten aan het einde van het voetbalseizoen, vergeleken met een jaar geleden nam het aantal af met 45.000, en die daling wordt veroorzaakt door de slechte economische omstandigheden, een omschakeling van vaste abonnementen naar On Demand video en de toegenomen concurrentie van Over The Top (OTT) premium TV providers.

Video On Demand

Over het exacte aantal transacties voor Video On Demand (VOD, door Ziggo onterecht ook wel interactieve TV genoemd) doet Ziggo geen mededelingen, en ook niet over de daarmee gegenereerde omzet. Het aantal VOD transacties is negatief beïnvloedt door de prijsstijging voor voetbal (van €6.95 naar €11.95 per wedstrijd). Over het hele jaar nam het aantal VOD transacties toe met 20.4%.

ziggo inkomsten pay tv

Ondanks dat Ziggo stelt dat de vraag verschuift van vaste abonnementen naar losse VOD-tranacties nemen de inkomsten uit pay-TV (abonnementen en VOD samen) niet of nauwelijks meer toe. Dit kwartaal bedroegen deze inkomsten 41,3 miljoen euro, dat is ongeveer evenveel als in het 4e kwartaal van 2011.

Bron: kwartaalcijfers Ziggo