digitale kabeltelevisie

« Marktaandeel TV Ziggo constant op 65,2% REKAM kabel marktaandeel zakt onder 50% »



Marktaandeel UPC 55,8%

07 november 2014

ontwikeling marktaandeel upc 2006-2014
In het derde kwartaal van 2014 is het marktaandeel van UPC voor televisie in haar verzorgingsgebied gedaald tot 55,8%. Een jaar geleden was dat nog 58,3%, en 5 jaar geleden 71,3%.

upc homes-passed total digital q3 2014
Het aantal TV-abonnees (analoog en digitaal samen) nam in het derde kwartaal af met 13.400 tot 1.590.100. Het aantal mogelijke aansluitingen kwam uit op 1.125.800

upc abonnee verloop tot q3 2014
Het aantal klanten met een betaald digitaal abonnement steeg voor de derde keer op rij met precies 5.900 (WTF?) tot 1.125.800 , waarmee minstens 70,8% van de UPC abonnees digitaal kijkt. Dit zijn abonnees met minstens het Digitale TV Starter pakket, waarin 70 SD en 15 HD zenders zitten. Ook is daarbij de huur van één mediabox of CI+ module inbegrepen. Dit pakket kost € 5,50 per maand extra.

Daarnaast is Bij UPC een 'gratis' onversleuteld digitaal basispakket van 30 SD-zenders, en Nederland 1,2 en 3 in HD beschikbaar in het standaardpakket. Dat digitale basispakket kan met elke DVB-C geschikte ontvanger of TV bekeken worden. Het is dus niet bekend hoeveel van de kijkers daarvan gebruik maakt, bij UPC tellen deze mensen mee als "analoge abonnees". Dit in tegenstelling tot Ziggo, waar alle digitale zenders gecodeerd zijn. Daarvoor is dus bij Ziggo altijd een smartcard nodig, en daardoor weet Ziggo precies hoeveel digitale kijkers er zijn (83,4%) Bij UPC zal het percentage digitale kijkers dus ergens tussen de 70,8% en (theoretisch) 100% zitten.

Bron: kwartaalcijfers LGI