digitale kabeltelevisie

« 70.000 klanten voor Casema digitaal Multikabel komt met super plus pakket »



UPC wil een nationaal kabelbedrijf

31 januari 2006

logo upcVolgens UPC-directeur Karsten moeten kabelbedrijven in Nederland hun krachten bundelen om schaalgrootte te creëren in de strijd om de digitale televisie-klant met KPN. Dat schrijft vandaag De Financiële Telegraaf "'In het veranderende krachtenveld is eigenlijk een nationale kabelaar nodig tegenover KPN', aldus Karsten. Hij sluit fusies en overnames voor zijn bedrijf niet uit. 'We kijken inderdaad naar uitbreidingsmogelijkheden in Nederland.' De UPC-directeur reageert hiermee op een rapport dat consultancy-firma Booz Allen Hamilton opstelde in opdracht van de kabelaar en dat vorige week gepubliceerd werd. De moraal van dat verhaal was dat schaalgrootte de sleutelfactor wordt in een markt waarin telecombedrijven en kabelaars elkaar steeds vaker tegenkomen en waar de competitie dus toeneemt. Hoewel er op dit moment volgens Karsten geen concrete consolidatie-ontwikkelingen gaande zijn in de markt ('we voeren nog met niemand gesprekken'), stelt de UPC-directeur op voorhand dat 'het krachtenveld verschuift', en dat 'mededingingsautoriteiten daarom moeten openstaan voor het samengaan van kabelaars'."

Op dit moment heeft UPC 100.000 klanten voorzien van een decoder waarmee het eerste half jaar gratis digitale TV geprobeerd kan worden. Daarna gaan digitale kijkers 2,16 euro per maand extra betalen. UPC streeft er naar binnen twee jaar 1 miljoen digitale abonnees te hebben.

Een jaar geleden gaf Casema ook al aan te streven naar een nationale kabelfusie. En in het jaarverslag van Esent over 2004 staat; "Teneinde te kunnen blijven groeien heeft Kabelcom op termijn meer schaalgrootte nodig. Essent wil dit realiseren door samenwerking te zoeken met andere kabel- en telecompartijen." (p. 70)

Bron: De Financiële Telegraaf (dft.nl)